Paddenoverzet in de Brogelerweg

2024-02-09
09/02/2024

Om 9u vanmorgen begonnen de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar aan hun jaarlijkse paddenoverzet onder leiding van enkele vrijwilligers van Natuurpunt (Jan en Marjon) en beschermd door twee gemachtigde opzichters (Jef en Tinus). Vooraf kregen ze een woordje uitleg om de activiteit goed uit te voeren (hoe herkennen van de padden, kikkers en salamanders, hoe tellen en turven van de aantallen en waar terugzetten van de opgevangen diertjes in de emmers). Een oud-leerlinge, Brit V., was ook van de partij. Voor haar was het ondertussen bijna zeven jaar geleden dat zij de overzet had meegemaakt in de derde graad. Een verslaggever van het Belang van Limburg kwam nog even langs om een antal foto's te nemen voor de krant en het magazine van Oudsbergen. Tot slot plaatsten de leerlingen aan weerszijden van de Brogelerweg aan de brug over de A-beek een zelf geschreven gedicht in het plaatselijk dialect (Kwakvorse!). Het aantal amfibieën was jammer genoeg wat mager: enkel een dertigtal werden overgezet door de leerlingen. Maar deze konden dan ook veilig hun weg verderzetten naar hun geboortepoel om te zorgen voor nakomelingen...