Theseus en de minotaurus in eigeel op rood aardewerk!

2022-01-14
14/01/2022

Deze namiddag kwamen de leerlingen 'gewapend' met eieren, keukenhanddoeken, kommetjes en bestek de klas binnen. Zij gingen geen recept uitproberen, maar een biochemische activiteit verrichten (zoals dat tegenwoordig heet in termen van Ontdek Techniek Talent) met een muzische insteek. De voorbije dagen hadden de leerlingen heel wat opgestoken over het leven van de oude Grieken en nu werd het tijd om ook daadwerkelijk iets te gaan DOEN met die leerinhouden! Waarom geen mythe verbeelden op rood aardewerk met behulp van een eeuwenoude fresco-techniek: ei-tempura? Het splitsen van het eigeel en het eiwit verliep wonderwel heel vlot. De gekozen passages in het stripfragment van de mythe 'Theseus en de minotaurus' werden eerst in krijt geschetst op het gebakken aardewerk. Nadien mengden ze de eierdooier met natuurlijke pigmenten: oker, roestbruin en blauw en brachten ze deze natuurlijke verf op het vaatwerk (kommen en kruikjes) aan zoals de oude Grieken voor hen gedaan hebben. Gelukkig vergaten ze het behoudsmiddel niet in hun verfmengsel te druppelen om het schimmelen te voorkomen. Het werden sprekende tafereeltjes met mooie randmotieven. De presentatie was kort en duidelijk: het vaatwerk sprak voor zichzelf! Pluim voor deze creatieve en vaardige kunstenaars!