Bij Sint-Vincentius op bezoek!

2023-10-06
06/10/2023

Deze morgen brachten de leerlingen van de derde graad een bezoek aan de vereniging van Sint-Vincentius in Bree (Stift 36a). Leo, een gepensioneerde onderwijzer en vrijwilliger bij de vereniging, maakte ons wegwijs in het gebouw waar om de twee weken een voedselbedeling plaatsvindt voor 170 gezinnen in nood. Jarige kinderen worden extra 'verwend' door hen een verrassingsdoos te bezorgen waarmee ze toch een klein verjaardagsfeest kunnen organiseren voor hun vriendjes. De vrijwilligersgroep bestaat uit meer dan 40 mensen die op vele plekken in Limburg het voedsel dat ze krijgen om de pakketten te maken gaan ophalen of kopen. Naast het uitdelen van deze voedselboxen is er ook een afdeling voor het kopen van tweedehandsspeelgoed of tweedehandskleding. Er is zelfs menstruatiemateriaal te koop voor een kleine prijs nu sinds een aantal jaren bekend is dat er heel wat meisjes regelmatig niet naar school gaan omdat ze zich onvoldoende kunnen verzorgen wanneer ze menstrueren (=menstruatiearmoede). Leo legde heel duidelijk uit welke mensen in aanmerking komen voor een voedselpakket en hoe de controle verloopt. Naar het einde van de rondleiding toe mochten zij samen met Leo een box vullen. Ze merkten dat producten waar een zwarte doek over hing niet in de doos mochten. Er werd ijverig notities genomen en vragen gesteld door de leerlingen. Hopelijk wordt hen stilaan duidelijk dat arm zijn méér is dan louter een geldprobleem...