Vertical farming: toekomstmuziek?

2023-04-21
21/04/2023

Een transportsysteem voor tomaten ontwikkelen valt volledig binnen onderzoekend leren in de basisschool. En onderzoeken deden ze; de leerlingen van de derde graad: "Welke materialen, welke gereedschappen, welke hechtingsmiddelen (o.a. een plug it-systeem) hebben we nodig om ons plan te doen werken? Valt het binnen ons budget? Is het ontwerp duurzaam en milieuvriendelijk?". De tijd van het ontwerpen, uitvoeren en testen zou beslissend zijn of de groepsleden al of niet in de goede richting zaten.

De tomaat moest van hoog naar laag bewegen over een traject dat minimum twintig seconden in beslag zou nemen en waarbij de tomaat zonder beschadiging op haar eindpunt, 2 meter lager, zou belanden. Er werd letterlijk tegen de tijd gewerkt. Drie uur later deden we de ronde: Welk systeem heeft het meeste kans op slagen? Welke verbeteringen kunnen nog aangebracht worden? Waarom liep het mis? ...

De groep van Arthur, Lenne en Yente kreeg het voor elkaar de tomaat heelhuids door hun bouwsel te laten rollen. De andere groepen moesten hun systeem nog verder aanpassen om het transport van de tomaat te doen slagen. Toch bevatte ieder transportsysteem goede ideeën en was er nog veel mogelijk geweest mochten we nog wat meer tijd aan het ontwerp hebben kunnen besteden! Een pluim voor de klas voor hun ernstig denkwerk en de energie om het nodige materiaal op het laatste moment nog mee naar school te 'sleuren' en nadien naar de kerk.