Op ontdekking in... de parochiekerk van Ellikom

2021-10-21
21/10/2021

Wat is het verschil tussen kerk en Kerk? Daarvoor moesten we een kijkje gaan nemen in het kerkgebouw van onze parochie. Welke beelden, meubelstukken en voorwerpen vinden we er terug? En maken al deze dingen samen dan de Kerk? Jef Thaens hielp ons met het zoeken naar antwoorden. Dankzij hem konden de leerlingen in de kerktoren de klokken gaan bekijken en konden ze via de wenteltrap achteraan in de kerk het akoestische orgel van nabij beleven. In groep werd ijverig genoteerd; weliswaar meestal een omschrijving van wat men zag dan het exacte woord. Toch bedachten de leerlingen zo mooie nieuwe namen voor de oude religieuze dingen in het interieur van de kerk. We sloten ons bezoek af met een tientje omdat het rozenkransmaand is. Iedere groep nam daarvoor een plaatsje in de kerk in: van het altaar naar de apostelenbank en van het preekgestoelte naar het tabernakel. Het was een stiltemoment dat door iedereen gedragen werd.