3de en 4de leerjaar

Muziek op stap

2015-11-20
20/11/2015

‘MUZIEK OP STAP’ is een muzisch traject dat de leerlingen van de 2de graad aanzet om vanuit hun fantasie en verbeeldingskracht samen iets te creëren. Die creatie koppelt MUZIEK OP STAP aan een meesterwerk uit de muziekliteratuur.

Op 20 november kropen de leerlingen in de huid van de componist Modest Moessorgski en beleefden een unieke en actieve muziekervaring die ze hopelijk nooit meer vergeten. De kinderen kregen drie muziekworkshops die gegeven werden door erg gedreven fantastische docente Sterre op vrijdag 20 november, vrijdag 4 december en vrijdag 11 december.

In tussentijd zijn er opdrachten om samen met de klas te doen.

  • De kinderen bezochten figuurlijk de schilderijententoonstelling van Moessorgski. Ook het verhaal van Baba Yaga werd voorgelezen . Daarna schilderde elk kind een kunstwerk met een uitgesproken karakter, kleur of personage naar voorkeur. Ze gaven hun kunstwerk een titel en signeerde ook hun werk. Zo kunnen we op het einde van de derde workshop ook een schilderijententoonstelling organiseren met onze kunstwerken.
  • Het verhaal, de architecturale prent, de indrukwekkende muziek van de ‘poort van Kiev’ en het lied op basis van de melodie van de Poort van Kiev heeft een enorme indruk achtergelaten bij de kinderen. Bij de beluistering noteren de leerlingen grafisch de acht delen waarin ze het muziekwerk ‘Poort van Kiev’ verdelen. Ze beschrijven per onderdeel wat hij/zij hoort of hoe dit klinkt. Daarna bedenken ze beelden die ze per onderdeel kunnen schetsen, zodat er ook in de afbeeldingen een verhaal of verloop zit. Zo bekomen ze een storyboard die de muziek van ‘De Poort Van Kiev’ volgt.

MUZIEK OP STAP is een zeer geslaagd project geworden in klas 3 en 4! De kinderen vonden de workshops interessant, leerrijk, boeiend, leuk en plezierig. Ze genoten wanneer de docente Sterre viool speelde. Zelf muziek maken op hun schilderij, was een hele uitdaging met die toffe instrumenten van Sterre. Moessorgski, De Poort Van Kiev en klassieke muziek heeft een grote indruk nagelaten in onze klas… want de leerlingen hunkeren naar meer… Ze willen in de toekomst meer op instrumenten spelen, nog muziek maken bij de andere schilderijen, lichaamspercussie,…

Je kan dit allemaal zien op de foto’s maar ook beluisteren op enkele filmpjes.